Jak prověřit kupovaný ojetý automobil?

Koupě ojetého automobilu je velkým rizikem, nejen z hlediska jeho technického stavu, ale hlavně z hlediska právního. Velkým problémem bývá "nejasný" původ vozidla. Mnoho motoristů jezdí s kradeným - předělaným vozidlem aniž by o tom věděli. Někteří o auto i přijdou, je jim zabaveno policií. Na následujících řádcích Vám poskytneme informace jak riziko koupě problémového automobilu co nejvíce minimalizovat.

Prověření VIN kódu

VIN (Vehicle Identification Number) je jediným mezinárodně platným identifikačním číslem vozidla. Proto při prověření ojetého automobilu v první řadě dbejte na shodu VIN kódu s doklady. VIN je vyraženo výrobcem vozidla v plechu. Různí výrobci aut dávají VIN na různá místa, a to i odlišně u jednotlivých modelů. Většinou bývá VIN vyraženo na příčce mezi motorem a kabinou (stačí otevřít kapotu a trochu se naklonit). Dalšími místy jsou "klobouk" horního uchycení tlumiče, podlaha na straně spolujezdce (Ford, Opel ...), podlaha v kufru pod rezervním kolem (Renault Megane Scénic). U terénních vozidel, která mají pevný rám, bývá vyraženo právě na tomto rámu a většinou je znečistěno. Přesné umístění bývá popsáno v příručce k vozidlu. Pokud jsou části VIN nečitelné, prorezlé, podezřele ražené, či jsou v místě ražby VIN stopy po opravě, pak od koupě takového auta odstupte. Věnujte zvýšenou pozornost také spojům plechového dílu, ve kterém je VIN vyražen, s ostatními díly karoserie. Při sebemenším podezření na výměnu dílu s VIN (neoriginální sváry, šrouby, lakování) se takovému vozu vyhněte. Bohužel někdy takovou záměnu na první pohled (bez metalografické expertýzy) nepozná ani profesionál.

Zjistěte si další místa, kde je VIN umístěn formou samolepících štítků, nejlépe na novém voze, či dotazem na dealera značky. Všechny je zkontrolujte. Nesmí chybět, být přelepeny. Pozor také na falsifikáty, dodatečně vytištěné. Štítky nalezneze v motorovém prostoru zboku na klobouku tlumiče (i jinde), na sloupku mezi dveřmi, na horní části palubní desky (v dolním tmavém pruhu čelního skla je výřez pro kontrolu zvenčí vozidla), v zavazadlovém prostoru a na jiných místech.

Pokud má vozidlo vypískované VIN CODE i na oknech, musí se shodovat s doklady. Jestliže se jedná o starý systém kódování autoskel (anonymní, nic neříkající kódy) pak bude kontrola náročnější, budete muset zjistit o jaký druh značení skel se jedná, kontaktovat informační centrálu dané firmy a provést kontrolu, zda kód na sklech patří k lustrovanému vozidlu - jeho VIN kódu. U anonymního kódu značeného mimo ČR to bude velice náročné, ne-li zcela nemožné.

Kromě prověření VIN kódu v databázi odcizených automobilů v ČR, doporučujeme prověření ojetého vozidla v databázích odcizených vozidel minimálně v těch státech, kam bychom chtěli v budoucnu vycestovat. Snížíme tím riziko zabavení auta na hranicích na minimum. Buď můžeme složitě pátrat sami, nebo prostřednictvím jedné z firem, které se prověřováním automobilů v zahraničních databázích zabývají. Informace, zda vozidlo není registrováno v informačním systému odcizených vozidel nebo vozidlo je či bylo uvedeno v informačním systému registrovaných vozidel, lze v současné době získat ze 16 zemí : - Spolková republika Německo - Itálie - Francie - Rakousko - Švýcarsko - Belgie - Dánsko - Finsko - Maďarsko - Nizozemí - Portugalsko - Španělsko - Švédsko - Velká Británie - USA a - Kanada. Cena, kterou "prověřovací firmy" účtují za prolustrování automobilu (jeho VIN kódu) v registru odcizených vozidel v jedné zemi, je cca 2.000,- kč bez DPH.

Dalším neméně závažným problémem je koupě automobilu se zatajením informace o skutečném majiteli. V technickém průkazu automobilu ve vlastnictví leasingové společnosti nefiguruje jako vlastník tato společnost, ale nájemce. Po koupi Vás pak může kontaktovat leasingová firma se žádostí o doplacení splátek například ve výši několika set tisíc. V opačném případě dojde k zabavení vozidla. Doporučujeme proto prověřit zda VIN kupovaného automobilu nefiguruje v databázi některé z leasingových společností.

Rozkódování VIN kódu

Dále zjistíme, zda VIN kód v dokladech vůbec odpovídá prověřovanému automobilu. Ve vin kódu je mimo jiné zakódován modelový rok. VIN má 17 znaků, zde si na příkladu ukážeme rozkódování VIN.

Struktura VIN (číslice znamená poředí znaku VIN kódu): 1 ... Země (T...ČR, W...Německo, V...Francie, J...Japonsko, K...Korea ...) 2-3 ... Výrobce (MB...Škoda MB, FA...Fiat, VW...Wolksvagen, MB...Mercedes Benz, AU...Audi, FO...Ford, OL...Opel, BA...BMW ...) 4-9 ...Typ vozidla (Zakódovano výrobcem, někdy i konstanty bez významu - XXX, 00000, ZZZ ...) 10 ... Modelový rok (Zakódováno výrobcem, např u VW: "S"=1995, "Y"=2000, "4"=2004...) 11 ... Montážní závod (Zakódováno výrobcem). 12-17 ... Výrobní číslo

Přesné rozšifrování VIN kódu (údaje zakódované výrobcem) si zjistěte u dealera značky, či na internetu - zadejte například "VW golf rozšifrování (rozkódování, struktura ...) VIN" a určitě budete úspěšní (buď naleznete stránky s rozkódováním VIN v češtině, nebo alespoň zahraniční).

Vozidlo nemá VIN kód, ale má úředně přidělené náhradní značení: V minulosti došlo k poškození VIN kódu na plechu (při opravě po havárii, či spíše úmyslně) a poté bylo zažádáno o přidělení úředního čísla, které s originálním VIN nemá nic společného. Takový automobil může být k mání za skutečně neodolatelnou cenu, radíme však nekupovat. S vysokou pravděpodobností se jedná o kradené vozidlo, u kterého byla tovární ražba VIN kódu úmyslně poškozena tak, aby bylo nečitelné.

Zástavní právo Pozor, pokud si prodávající vzal půjčku, nesplácí ji a ručí autem, které Vám prodal, pak o auto přijdete. Vozidlo samozřejmě připadne tomu, kdo půjčku prodávajícímu poskytl. Jestli na ojetém voze, který chcete zakoupit, "visí" zástavní právo jen těžko zjistíte.

Exekuce Pokud na prodávajícího byla uvalena exekuce ještě v době, kdy byl majitelem vozidla, vozidlo figuruje v soupisu majetku, pak o takový automobil brzy přijdete. Bude exekučně zabaven, i když už stačil změnit majitele.

Koupě vozu od manželů V takovém případě je na smlouvě o prodeji vozu zapotřebí podpisů (souhlasu s prodejem) obou manželů. (Vůz je v SJM - společné jmění manželů). Jestliže si však manželé příliš nerozumí (např před rozvodem), automobil prodá pouze manžel bez vědomí manželky, nato manželka vyjádří s prodejem vozu nesouhlas - pak může být vůz vzat zpět, do soudní úschovy.

Pokud je vozidlo v pořádku z hlediska původu (lustrace dle VIN) i po právní stránce (žádný nesplacený leasing, uplatněné zástavní právo, exekuce), pak můžeme přistoupit k další, fyzické kontrole a kontrole technického stavu.

Kontrola homologačních kódů oken

Na každém autoskle je tzv. "homologační kód". Kromě loga automobilky, názvu výrobce autoskla, homologace (evropská - "E" v kruhu a dalších dat, na něm nalezneme zakódovaný rok výroby. Například několik teček a dvojka - rok výroby autoskla je 2002. Na všech sklech vozidla by měly být stejné kódy se shodným rokem výroby. Pokud tomu tak není pak se jedná zřejmě o těžce havarované vozidlo, auto složené z více částí nebo někdo všechny okna z nějakého důvodu vyměnil... . Pokud bude na všech oknech např rok výroby 2001 a v dokladech bude rok výroby vozidla 2004, pak se zřejmě jedná o "nelegálně omlazené vozidlo" - auto je o několik let starší než se tváří. Rok výroby (buď přímo, či zakódovaně) nalezneme i na dalších součástech vozidla, např na bezpečnostních pásech.

Kontrola technického stavu

- Kvalita laku. - Lícování dílů karoserie. - Souměrné mezery mezi světlomety a plechem. - Opotřebení pedálů, volantu, řadící páky napoví zda nebyl pozměněn stav ujetých kilometrů. - Opotřebení interiéru, vůz po kuřákovi? - Motor, start za studena, běh na volnoběh, silentbloky motoru, žhavení u dieselu. - Převodovka, řazení. - Polosy - jízdní zkouška, kola max do rejdu na obě strany, žádné cvakání. - Kola - vyvážení, ložiska (vadná ložiska se za jízdy projevují hučením). - Pneumatiky - opotřebení, nestejnoměrné opotřebení - špatná geometrie, tlumiče. - Sbíhavost, geometrie - jízdní zkouška, pustit volant, vůz nesmí táhnout na stranu. - Brzdy, ABS - jízdní zkouška, parkovací (ruční) brzda. - Podvozek - jízdní zkouška, ramena, nápravy, tlumiče. - Podvozek - vizuelně - výfuk, prorezivění, katalyzátor (nejlépe i emise), palivové vedení, nápravy, průsaky oleje z hnacího ústrojí - Řízení, servoposilovač či elektrický posilovač. - Elektrická výbava (od dobíjení, akumulátoru, přes stěrače, elektrická okna až po airbagy) - nejlépe na diagnostiku. - Klimatizace - funkce, náplň, tlak, vyčištění.

ADRESA:
Masarykova 475, Domažlice
Bezděkovské předměstí

KONTAKT:
Osobní vozy: 
telefon: +420 379 720 586
Nákladní vozy: 
telefon: +420 379 720 586
STK: 
telefon: +420 379 768 242
Emise: 
telefon: +420 379 768 252

Autoservis Domažlice
mapa Domažlice - autoservis

STK Chrastavice
mapa Chrastavice - STK